Vizuális napirend - példák

 #vizualisnapirendpeldak


Remèlem nem lesz irritàlò, de erről a kèpről most muszàj ìrnom, mert tök jò pèldàja annak, hogy kèt autizmusban èrintett kisgyereknek (tesòknak) mennyire különböző lehet a vizuàlis napirendje.




Nagyon gyakori, ès èn is csinàltam ezt, mikor mèg a megèrtèsem a mostani szintet sem èrte el, hogy intèzmènyes nevelès-oktatàst ellàtò intèzmènyekben azt làthatjuk, hogy minden autizmusban èrintett gyereknek/fiatalnak/felnőttnek tök ugyanolyan kaptafa napirendje van, tök ugyanazokkal a szimbòlumokkal. Ami azèrt furcsa, mert nagyon ritka, hogy ennyire homogèn egy csoport kèpessègprofil tekintetèben. A vizuàlis napirendek nagyon különbözőek lehetnek (linkelek majd erről klassz olvasnivalòt, a DATA tananyagai között talàlhatò!):
-szimbòlumszint szerint
-elhelyezès mòdja szerint
-követès mòdja szerint
-aszerint, hogy ütemezett, vagy nem
-mennyi időt jelzünk előre
-kiegèszìtők szerint
(Remèlem nem hagytam ki semmit, de most nem szìvesen vizsgàznèk le ebből:D)

Màtènak az volt az első, mikor meglàtta Barnus napirendjèt, hogy vègigkèrdezte:
"De anya, neki mièrt csak egy csìk van? Hol van a jelölő? Mièrt doboz van alul?"

A kèt fiù vizuàlis napirendje szìnkòdos (a szòtàraik ugyanezzel a szìnkòddal ellàtottak ès törekszem rà, hogy az egyèni eszközök mint èn-könyv, naplò stb.is a szìnkòdjukhoz illeszkedjenek), fix elhelyezèsű. Màtè nyìllal követi ès a tevèkenysègvàltàshoz hasznàl tranzit kàrtyàt. Barnus a szimbòlumok leszedèsèvel követi a napirendet ès az elmùlt tevèkenysèget jelölő szimbòlumot "kèsz-dobozba"helyezi. Màtènak egèsz napot jelzek előre, Barnusnak 3-4 tevèkenysèget. Màtè többnyire kèpes-szòkèpes, kèphangsùlyos szimbòlumokat hasznàl, szimbòlumèrtèse a szìnes rajzos szimbòlumok esetèben stabil. Barnus is kèpes-szòkèpes, kèphangsùlyos szimbòlumokat hasznàl, ugyan az ő szimbòlumèrtèse fotòs szinten biztos (van màr nèhàny szìnes rajzos elem is). Barnus szimbòlumai mèg nagyobb mèretűek, Màtèè jòval kisebb.

Ès ez most csak kèt pèlda. Elèg sok variàciò lètezik, lènyeg, hogy az adott szemèly jòl èrtse a napirendet, ami a környezet közlèseit tartalmazza, hogy a vizuàlis napirend bejòsolhatòvà (nem egyenlő az àllandòsàggal!)tegye szàmàra a napi törtènèseket, ìgy èrzelmi biztonsàgot adva a szemèlynek.

Remèlem ìgy a sràcok pèldàjàn keresztül picit èrthetőbbè vàlik, hogy mièrt szüksèges az egyènreszabottsàg, ès, hogy mennyire vàltozatosak lehetnek a vizuàlis napirendek.
💛💚 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

"És mit vettél észre rajta? Miből gondoltad, hogy autista?"

"Elolvadt a világ, de a közepén anya ül és ott ülök az ölében én."

Barnabás - A vígasztalás fia