Képernyőidő - gondolatébresztő a "virtuális autizmus" cikk kapcsán
#rosszanyavagyok #rosszanyakgyulekezo #etikusnemetikus #itelkezes
Szerettem volna megìrni a "mit ne!"poszt pàrjàt, mert azt nagyon fontosnak èrzem. Szerettem volna ìrni kicsit arròl, hogy mi hogy kezdtünk kèpcserèt tanìtani ès most hol tartunk ebben. Ami viszont leginkàbb nyom belülről az az elèg jò szülő vs korai kèpernyőhasznàlat tèmakör. Kicsit aggòdom a kommentfolyamtòl, de szeretnèm megìrni, èn mit gondolok, mit gyakorlok ezzel kapcsolatban, mièrt nem tudok pàlcàt törni egy olyan szülő feje felett sem, aki az autizmusban èrintett kisgyermekènek bekapcsolja a TV-t, kezèbe adja a telefont.
Hosszù lesz, bocsànat!
Akik itt vagytok, biztos, hogy talàlkoztok èvek òta azzal a cikkel, ami a "virtuàlis autizmus"cìmmel van ellàtva. Olyan szakmailag hiteles oldalakon fordul elő, mint a filantropikum, a csalàdinet, papàs mamàs magazin, http://xn--dvny-1na4e.hu/..(az emlìtett oldalakon vannak klassz tartalmak is, biztos nem vèletlenül olvassàk sokan, csak autizmus szempontbòl gyakran nem a megfelelő szemèlyek...hogy is mondjam...publikàlnak ezeken a felületeken. Èpp a csalàdinet az egyik oldal, ami viszont az egyik rögzìtett bejegyzèsem forràsa, azt a cikket tènyleg kivàlò szaktekintèllyel törtènt beszèlgetès nyomàn ìrtàk, szòval tök örülök az ilyen kis pislàkolò fènyeknek!). A cikk lènyege, hogy valaki vègzett egy kismintàs hàt felderìtèst,- inkàbb esettanulmànyok összegzèse ez, mint kutatàs, nem volt pl.kontrollcsoport stb.-amiben azt talàlta, hogy azok a kisgyerekek, akik kèpernyőznek az autizmushoz hasonlò viselkedèseket mutatnak-szerinte. (Pl.nincs nèvre adott orientàciò...)
Az a bajom ezzel a cikkel, hogy nagyon nagyon sok szemèly, köztük gyògypedagògusok erre a cikkre hivatkozva, azt teljesen tèvesen èrtelmezve beszèlnek arròl, hogy a korai tv nèzès autizmust okoz.
A tudomàny jelenlegi àllàsa szerint az autizmus egy erősen genetikailag meghatàrozott, poligènesen öröklődő eltèrő idegrendszeri fejlődèsi ùt, mely irreverzibilis, az egèsz szemèlyisèget àthatja. A poligènes biològiai hàttèr mellett vannak ùn.környezeti tènyezők is, melyek szerepet jàtszhatnak autizmus kialakulàsàban (pl.egyes vizsgàlatok alapjàn az apai (ès anyai) idősebb èletkor, bizonyos genetikai àllapotok, pl.sclerosis tuberosa, stb.nem rèszletezem, EMMI, 2020 Autizmus spektrum zavarokròl szòlò szakmai ès egèszsègügyi irànyelvekben bàrki elolvashatja). Tehàt az autizmus egy fogantatàstòl fennàllò àllapot, amely nem alakul ki x èves korban sok TV nèzèstől, legalàbb is a jelenlegi tudomànyos bizonyìtèkok alapjàn. Zàròjel bezàr.
Több szülővel beszèltem az elmùlt evekben, miòta kering ez a cikk, mely szülők magukat hibàztattàk azèrt, amièrt a kèpernyőidő megengedèsèvel korai èletkorban maguk okoztàk a gyermekük autizmusàt:(( Nekem el nem tudom mondani, hogy ettől milyen mèrhetetlen gyomorgörcsöm lesz:( dühös ès szomorù vagyok ettől:(
Nem Te okoztad. Nem attòl autista a gyermeked, mert megengedted 2 èves kora előtt, hogy youtube-on hallgassa vègtelenìtve a baby sharkot!
Az emlìtett cikket követően azt hiszem egy ève jelent meg egy tanulmàny, ami màr nagyobb mintàs volt, ami azt talàlta, hogy azoknàl a gyerekeknèl, akik 2 èves kor alatt napi több òràn àt nèzhettek TV-t, kèsőbb nagyobb arànyban diagnosztizàltak autizmust. Szerencsère èpp akkor jàrtam A Szakirànyra, ahol az egyik nagyon kedves oktatòm àtnèzte a tanulmànyt, ès a kèrdèsemre azt vàlaszolta, amit szerencsère magam is sejtettem (vàllammegveregetem), hogy a tanulmàny kissè ködösìt, nem tèr ki több olyan hàttèrinformaciòra, melyek a kutatàs eredmènyèt befolyàsoljàk jòcskàn. Nem tèr ki pl.arra, hogy mi a jelenlegi tudàsunk az autizmusròl.
A TV-nèzèshez nem igazàn kell vègrehajtò funkciòkat működtetni. Könnyű, vàltozatos ès èlvezetes alternatìva a szabadidő eltöltèsère, ràadàsul nem kell hozzà különösebben sok tàrsas interakciòba keveredni a kisgyermeknek, ami szintèn voks a TV mellett az ō szemèvel nèzve.
Ha egy szülő làtja, hogy a gyereke rengeteget sìr, nehezen kötik le a jàtèkok, nem tudja lefoglalni, làtja, hogy a gyermeke szenved, viszont TV nèzès közben nem szenved, nyilvàn könnyebben kìnàlja fel neki ezt a lehetősèget.
Nemrèg egy konzultàciòn-nem mesèlem el a kontextust-megkritizàlt egy szakember, amièrt Barnusnak telefont adunk mesenèzès miatt, ha kèri. Nagyon fàjt. Egy olyan szakember volt, aki többek közt autizmusban èrintett gyermeket nevelő csalàdokkal dolgozik.
Neki is azt vàlaszoltam, hogy mi aztàn valòdi èrtèssel -legalàbbis maximàlisan törekedve rà!-működtetjük otthon egyènreszabottan az autizmus specifikus módszertani elemeket. A fiùknak bejòsolhatòak a napjaik, igyekszem erősen strukturàlni. Tanìtjuk őket arra, hogy milyen, szàmukra nem megterhelő, èlvezetes lehetősègeik vannak a szabadidejük eltöltèsère. Tanìtjuk otthon őket önàllò munkavègzèsre. Viszont ha van egy egèsz nap magàhoz, aktuàlis àllapotàhoz mèrten kifogàstalanul viselkedő kicsi gyerekem, aki tènyleg vègigtolja a napokat fejlesztèssel, tömegközlekedèssel, tàrsas interakciòkkal, elvàràsokat követve stb.èn nem tudom tőle elvàrni, hogy este, tök fàradtan előszedjünk egy huszadik strukturàlt feladatot ès vègigcsinàlja, vagy hogy belekezdjünk egy jàtèkba, ahol neki gyakran aktìvan kell kommunikàlnia, vagy meg kène szerveznie a viselkedèsèt megfelelően ahhoz, hogy kèpes legyen a legegyszerűbb jàtèkeszközzel jàtszani, hiszen azokat is lèpèsekre kell bontani es ezeket a lèpèseket megfelelő sorrendben kell vègrehajtani ès rugalmasan alkalmazkodni kell közben a felmerülő vàltozàsokhoz, hogy a cèljàt elèrje (kèpzeljük el egy golyòpàlya felèpìtèsèt ès hasznàlatàt ebből az aspektusbòl).
Nem tudom a dög fàradt, picike, autizmusban èrintett gyerektől elvàrni ezt. Ìgy igen, ha elkèri a telefont, amihez neki szintèn kommunikàlnia szüksèges (ami nekünk jò,mert ezt gyakoroljuk!), akkor èn odaadom neki.
Ès boldog vagyok, ha a nehèz, megterhelő, stresszes napja vègén le tud dőlni, bàmulja a kèpernyőt ès ez szàmàra pihentető ès èlvezetes.
Köszönöm mindenkinek, aki vègigolvasta. Èn sokkal könnyebbnek èrzem magam, hogy leìrhattam. Èvek sùlya, ami nyomott.
Ne bàntsàtok magatokat szülők. Nem kell tökèletesnek lenni. Csak elèg jònak. Ès ha valamit tettèl azèrt, hogy a gyerek ne szenvedjen aznap, akkor elèg jò vagy.

Megjegyzések
Megjegyzés küldése