Dióhéjban az eltérő kognícióról és a vizuális eszközök egyénreszabottságáról

 "-Anya! Mièrt van fönt kèt tető?"





Először nem èrtettem, miről beszèl...aztàn meglàttam a tàblàt...🙂

Ez Màtènak azt jelentette, hogy "fent. Tető.kettő."

Sokunknak,akiknek van többletinformàciòja, tapasztalata, làttuk màr ezeket a szimbòlumokat màshol is, szàmunkra valòszìnűleg azt jelenti, hogy a kettes metròhoz tarts előre egyenesen.

Azt hiszem jò pèlda lehet ez a gyenge centràlis koherenciàra is (rèszletfòkuszàlt èszlelès). Valòszìnűleg Màtè nem rendezte koherens egèsszè a különböző bejövő ingereket, noha lehet, hogy a szimbòlumokat màr ő is làtta màshol, ès azt is tudta, hogy metròhoz megyünk (a kettes vonalàn,ami a "piros metròvonal"),mert ez rutin ùtvonalunk règòta.

Lehet az is, hogy a szimbòlumèrtèse nincs ezen a nagyon sematikus piktogrammos szinten (biztos, hogy nincs bàr règ mèrtük).

Ha èn nem mentalizàlnèk ùgy, ahogy, ha nem tudnàm olvasni a gyerek vàgyait, vèlekedèseit, szàndèkait ès ebből nem tudnèk a cselekvèsère következtetni, akkor hihetnèm azt, hogy a gyerek hallucinál..."Milyen kèt tetőről beszèl? Mièrt mondja ezt?"

Azèrt mesèltem el ezt nektek (bàr, ha ti jòl mentalizàltok ès van egy közös tudàsunk, van aki màr tuti megtippelte), mert ennyire nem mindegy, milyen egy vizuàlis tàmogatàs.

Ha nem megfelelő a szimbòlumszint, ha az adott szemèly szàmàra màs jelentèst hordoz a szimbòlum, mint mondjuk amilyen tartalom megèrtèsènek tàmogatàsàra az eszköz kèszìtője szànta, ha nincs mihez kötnie ès nincs tanìtva az az eszköz, akkor az nem tàmogatja a szemèly megèrtèsèt.

Viszont pokoli hatèkonyan fèlre tudja vezetni, főleg, ha mèg a centràlis koherencia is gyenge (ami autizmusban gyakori).

Mindezeket tovàbb bonyolìthatja a tudàs generalizàlàsànak kihìvàsa. Ha felmèrès alapjàn tuti a szimbòlumèrtès szintje, az eszköz tanìtva van, ha azt a jelentèst hordozza, aminek a megèrtèsènek tàmogatàsàra kèszült, egy màsik kontextusban (ez lehet, ha csak egy modalitàs vàltozik, pl.fizikai környezet, màs szemèly van a környezetben, mint aki lenni szokott, nem pontosan ùgy nèz ki az eszköz p.màs a szìne stb.)lehet, hogy ismèt tanìtani kell. Lehet, hogy ùgy fog tűnni, mintha a gyermek sose làtta volna az eszközt, vagy ùgy, hogy ez az eszköz rossz, hisz nem segìti a szemèly megèrtèsèt. Holott lehet, hogy a kontextus vàltozàs miatt nehèz a meglèvő tudàst àltalànosìtani.

Gyakran tapasztalom, hogy az az illùziònk (nekem is mèg mindig időnkènt),hogy ha kèsz egy frankò eszköz, kirakom ès egyből működik! Ès talàn van olyan helyzet, amikor tènyleg van ilyen, de ez a ritkàbb.

Nem könnyű jò vizuàlis tàmogatò eszközt kèszìteni ès nem könnyű tanìtani sem. Van, hogy az ember elkalibràlja, de szerencsère bàrmikor èr ùjra felmèrni ès àttervezni, beavatkozàst mòdosìtani.

Ami tuti, az az, hogy a megèrtèsèbe ès a hasznàlatàba is èrdemes energiàt fektetni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

"És mit vettél észre rajta? Miből gondoltad, hogy autista?"

"Elolvadt a világ, de a közepén anya ül és ott ülök az ölében én."

Barnabás - A vígasztalás fia