AAK - Kommunikációs szótár
Don't do that!
Az alàbbi fotòn Barnus kommunikàciòs szòtàrànak a fedlapjàt làtjàtok. Kb.egy ève kezdtünk kèpcserèt tanìtani neki. Nem ő volt az első kisgyerek, akinek nullàròl kezdtem kèpcserèt tanìtani, de a spektrum àllapot sokszìnűsègèt mi sem bizonyìtja jobban, hogy temèrdek eddig nem tapasztalt meglepetèst tartalmazott az az ùt, aminek a jelenlegi àllamàsa ez:
Barnus szòtàràban szìnkòddal jelöltek a különböző tèmakörök (ètelek, jàtèkok, mesèk, kül.kontextusokban hasznàlt szavak pl.:gyògypedagògusoknàl, mamanàl). Minden tèmakörben 2-3 oldalnyi fotòs szimbòlum szerepel, ez azèrt egy szèp mennyisèg. A bővìtèssel kapcsolatos kihìvàsròl majd ìrok külön, de a lènyeg, hogy most ott tartunk, hogy a fedlapon a leggyakrabban hasznàlt szimbòlumok szerepelnek (ott is cserèlgetem az elemeket időnkènt, hogy a keresgèlèsre is ösztönözzem, illetve, hogy talàlkozzon olyan elemekkel, amiket kedvel, de mondjuk a rutinokhoz valò igazodàs miatt nem keresnè elő, rugalmasìtàs miatt is), viszont tök szèpen cèlirànyosan ès hatèkonyan keres a szòtàrban a szinkòdok alapjàn.
Nyàron kezdtük gyakorolni, hogy a szòkezdemènyeit, amiket verbàlisan fejez ki ès kommunikàciòs funkciòja van (pl."ki!"-nyisd ki az ajtòt, nyisd ki a dobozt stb. "Be!"kapcsold be, "fel!"gyere fel a szobàmba, vegyèl fel stb.)kèpcserèhez hangoljuk, mert ugyan mi èrtjük nagyjàbòl Barnus kèrèseit, de nagyon hasonlò hangsorokat hasznàl több kèrèsre is, amit rajtunk, szülein kìvül màs nem fog megèrteni jelenlegi formàjàban. Most màr több ilyen szava is van, ahol vokalizàciòt hangol AAK-val, ès nèhàny hònapja kezdtem el kicsit- ügyetlenül ugyan-azt tanìtani, hogy különböző szemèlyektől kèrheti ezeket a dolgokat (pl.: Anya, gyere fel!, Apa, hintàztass stb.) Szòval vègülis mondatcsìkot kezdett hasznàlni, ahol most màr ezt a nèhàny instrukciòt tök ügyesen, vàltozatosan adja különböző szemèlyeknek. Tök büszke vagyok rà amùgy
Ha valaki eddig eljutott, itt jön a lènyeg
Gyakori kèrèse mostanàban, hogy vegyem fel...nem tudom mièrt, pàr hete sokat kèri fel magàt a karomba. Ehhez viszont nem tudtam neki gesztust tanìtani, pedig az nagyon praktikus lenne (feltartott karok a partner felè fordulva), ìgy viszont ùgy nèz ki ez a viselkedès, amivel ezt kèri, hogy megàll előttem, lefelè szegezi tekintetèt a padlò irànyàba ès a sarkàn dobbant pulzàlàsszerűen...anya legyen a talpàn, aki ez alapjàn arra következtet, hogy a gyerek szeretnè, hogy a karjàba vegye!
Gondoltam: Ooo de jò! Tökèletes alkalom ùj szimbòlum tanulàsàra, ìgy tanìtottam neki egy ilyet, hogy "Anya/Apa, vegyèl fel!"
Nagyon kiràlynak èreztem magamat ès a gyereket is, azonban mindig kèsőbb jövök rà, hogy ezt akkor következetesen meg kell erősìteni...Nem tudom hàny kg.Barnus, de ilyenkor mindig àldom a balettozàst, mert azt hiszem most kipurcanna a karom ès a hàtam, olyan sokszor kèri
Ès az is kèrdèses, hogy ez hosszabb tàvon mennyire funkcionàlis, ràadàsul màs karjàval is csalànt veregetek, mert nem csak tőlem kèri, hogy vegyem fel
Szòval jol gondoljàtok meg tanìtàsi helyzetben, hogy mi az, amit fizikailag elbìrtok ès kèpesek vagytok e következetesen megerôsìteni

Megjegyzések
Megjegyzés küldése