A kommunikáció hatalma: kommunikációs szótár utaztatása

 Tegnap este Barnus már ágyban volt, amikor elkezdte mondogatni:

"Átááá! Átááá!"
Nem volt fent a szótára az emeleten, már altatni készültünk, de tök kitartóan, türelmesen, szemkontaktussal hangolva, kommunikációs partner felé fordulva mondogatta, hogy átáá, átáá...
Úgy egy hónapja ugrásszerűen megnőtt a vokalizálások intenzitása és egész más minőségű lett. Egyre több a következetesen használt hangsor egy-egy szó esetében, viszont nagyon sok a hasonló hangsor, melyek különböző szavakat szimbolizálnak.
Beindult a brainstorming...tippgyár:
"-tápi?
-a-aaa!(+fejrázás konvencionális gesztussal és szemkontaktussal hangolva!)
-hinta?
-a-aaa!
-telefon?
-a-aaa!
-tévé?
-a-aaa!"





Már a férjemmel együtt ültünk mellette és barkóbáztunk. Barnus irtó türelmes volt, de be kellett látnom, hogy nem fogunk rájönni, viszont a gyereket agyon frusztráljuk és még csak megerősítést sem kap a verbális kommunikációs viselkedése. Ez így parttalan, sőt, káros. Vagy legalább is minimum haszontalan.
Megkérdeztem Barnust:
"-Benne van a szótárban?
-HE! ( ez az "igen", és lehet, hogy ezt már csak én képzeltem, de akkora megkönnyebbülés volt ebben az igenben, mint egy hatalmas sóhaj)
-Felhozzam a szótárt?
-He! He!"
Annyira szép volt az egész kommunikációs helyzet-leszámítva azt, hogy bénáztunk a férjemmel-, Barnus olyan kitartó volt! Még a férjem is dícsérte, hogy milyen szép kérések és válaszadások voltak❤
A vokalizáció igazából "csak" hab a tortán. Nem véletlenül írtam le, milyen más csatornákat, viselkedéseket használt összehangoltan. Típusos fejlődésben ezek a társas-kommunikációs skillek spontán alakulnak, autizmusban gyakran tanítani szükséges/érdemes. A szemkontaktust egyébként nem tanítjuk direkt, nem tennék ilyet...Viszont ha van spontán-Barnusnál akadt korábban is, csak gyakran nem hangolta a kommunikációs viselkedéseihez, nem szabályozta vele a kommunikációját-akkor klassz, ha megerősítjük. Abban, hogy Barnus már ilyen szép összehangolt kommunikációs viselkedéseket használ adekvátan rengeteg munka van. A vele dolgozó csodás szakemberek munkája, a családtagoké, ideszámítva a testvérét is! De az oroszlánrésze az bizony Barnusé. ❤
Megtehetném azt is, hogy azt mondom, olyan sok szótag, szótöredék van már a verbális kommunikációjában, én úgy is értem és velem van a legtöbbet a gyerek, minek nekünk a kommunikációs szótár?
Azért nem engedem el a képcsere használatot, mert egyrészt nem gondolom azt, hogy Barnus akkor is itt tartana, ha nem kezdünk el egy évvel ezelőtt képcserézni (bár nem is kizárt...viszont ha jól rémlik Havasi tanárnő doktorija, a vizsgálata azt találta, hogy AAK használat mellett az interakciók jócskán megnövekedtek a komplex kommunikációs igényű gyermek csoportban különböző dimenziókban, és talán jól emlékszem, hogy a vokalizációs kommunikációs viselkedések is megnövekedtek a vizsgált intervallumban,de ki fogom keresni pontosan!*). Hosszútávra focizom, nem tehetem őt a személyemtől függővé. Ha viszont csak én értem a szavait (vagy kizárólag velem képcserézik) és én nem vagyok vele pl.az oviban, akkor muszáj, hogy a jelenlegi verbális kommunikációját támogassák a képek, mert így viszont elvileg az is érti, aki soha előtte nem találkozott a gyerekkel. Akkor csináljuk jól a képcserézést, ha ez meg tud valósulni.
Így mindegyikünk érdekében nem kapom el a mézes madzagot, nem kezdem el azt megerősíteni, hogy kizárólag a verbális jelzésekre adekvátan reagálok (illetve nyilván ezekre is reagálok egyből, mert cél, hogy megtapasztalja, hogy a beszéddel ő mozgathat embereket, a leggyorsabb, és gyorsaságánál fogva legpraktikusabb csatorna nyilván a beszéd), hanem elvárom, hogy összehangolja az alternatív kommunikációs eszközzel.
Átááá egyébként labda volt:) amint megkapta a szótárt, kikereste a labda kártyát és a vokalizációval kísérve átadta a labda kártyát az apukájának, aki szaladt is hozzá a labdával.

Nem mondom h irtó funkcionális strandlabdát ágyba vinni lefekvéshez, de keményen megdolgozott érte.
Happy end🌈🦄
*kommentbe beillesztem a vonatkozó részt, a tanárnő doktorijának tézisfüzete elérhető a neten,linkelem:
A disszertáció😁❤
Egyébként nem emlékeztem pontosan, részben volt igazolható 6 hónapos periódusban a vizsgált csoportban az aak használat színvonalának hatása a tanulók beszéd színvonalának változására.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

"És mit vettél észre rajta? Miből gondoltad, hogy autista?"

"Elolvadt a világ, de a közepén anya ül és ott ülök az ölében én."

Ki vagyok? Mi vagyok? (Boldizsár!...Király vagyok!)