Üzenet az orvostanhallgatóknak
(A fotón 7 hónapos várandós voltam. Ekkor voltunk a nagyfiunkkal először altatásos fogászati beavatkozáson. Itt már megkapta a bódítót. Délelőtt műtötték. A műtét után estig hányt fél óránként, bent tartottak estére a kórházban. 7 hónapos várandósan a földön aludtam Máté mellett, aki a kórházi ágyban próbált aludni. Akkor szerencsére nem kényszerítették a rácsos ágyba, pedig életkoránál fogva ez volt a személyzet eredeti álláspontja.)
Lehetőséget kaptam, hogy szülőként jelezzek képzésben lévő orvostanhallgatóknak azzal kapcsolatban, hogy mik azok, amikkel kevés plusz odafigyeléssel, energiabefektetéssel segítségére lehetnek az autizmus spektrum állapotban érintett betegeiknek, mint leendő orvosok. A Mi öten és a többiek facebook oldalon nyitottam diskurzust a témában, amelyre kevés időnk volt, de még így is több oldalnyi anyagot írtam össze a válaszolók segítségével.
Ígértem nektek, hogy írok az oldalon erről, mi lett az eredmény, de annyira hosszúra sikerült, hogy inkább itt osztom meg. Remélem minden észrevételt belefogalmaztam! Ha felmerül még bárkiben új szempont, nyugodtan jelezze, a kollegák továbbítják később is a hallgatók felé!
Íme a levél teljes terjedelmében:
Kedves Hallgatók!
Molnár – Láng Annamária vagyok, gyógypedagógus és két
autizmus spektrum állapotban érintett kisfiú édesanyja. Szeretném megköszönni a workshopot szervező/levezénylő kollegáknak, hogy lehetőséget
kaptam arra, hogy az érintett gyermeket nevelő szülők szempontjai is
meghallgattassanak.
Hálás vagyok minden jelenlévő hallgatónak, hogy időt
és energiát szánnak arra, hogy pontosabb ismeretek tudatában jobban értsék és
specifikusabban támogathassák az autizmusban érintett
gyermekeket/fiatalokat/felnőtteket a különböző egészségügyi színtereken.
Az alábbiakban szeretnék felvetni néhány szempontot,
melyeken más sorstársszülőkkel és szakemberekkel gondolkodtunk együtt.
Mi az, ami relative kevés energiabefektetéssel
nagymértékben segíthetné az autizmusban érintett családtagjainkat egy orvosi
vizsgálat, vagy beavatkozás során?
-
A
gondolataim legelsőként terelődtek a vizuális stratégiák, támpontok,
kommunikációtámogatóeszközök irányába. Valószínűleg a workshopon is sok hasonló
hangzott el, ez azért lehet, mert autizmusban a vizuális támogató eszközöknek
evidencia alapú háttere ismert. Magamban azonban elsőre elhessegettem ezt az
igen – igen fontos szempontot, ugyanis nem tartottam olyan lehetőségnek egy
orvos számára, mely könnyen hozzáférhető és viszonylag kevés plusz munka
befektetéssel prezentálható. Azonban az egyik kiváló egyetemi oktatóm, aki
zseniális autizmus szakértő emlékeztetett rá, hogy az Autizmus Alapítvány az
AOSZ-szal együttműködve rengeteg egészségügyi témakörű vizuális anyagot
(szociális történeteket, kommunikációs táblákat, folyamatábrákat,
videomodelleket stb.) készítettek az első nagy koronavírus járvány időszakában.
Vizuális eszközök mentén egy – egy beavatkozás könnyebben magyarázható egy
autizmusban érintett személy számára, mely nagymértékben csökkentheti a
frusztrációt, ami fontos elsősorban az autizmusban érintett személy és családja
számára, de azt gondolom megkönnyíti a vele dolgozó orvos helyzetét is. Az
Alábbiakban linkelem ezeket az oldalakat, ahol ingyenesen hozzáférhetőek a
vizuális anyagok:
https://aosz.hu/koronavirus-vizualis-tamogatasok/
https://app.data.aosz.hu/tartalomtar/folyamatabra/8395ed28-1418-11ee-be2a-47ce5941679f
Néhány illusztráció:
-
Szeretném
még mindenekelőtt linkelni az egyik legfontosabb szakirodalmunkat, amit nagyon
hasznos böngészni, ha autizmusról van szó (azt hiszem 2024-ben érkezik a friss
irányelvek, javítsatok ki kollegák, ha tévedek!) https://www.hbcs.hu/uploads/jogszabaly/3171/fajlok/2020_EuK_12_szam_EMMI_iranyelv_3.pdf
-
Nagyon
nehéz lehet autizmusban érintett személyek esetében a várakozás, ami előfordul
gyakran extrém mértékben is (egy kollegám említette, hogy egy tanulója 5 órát
várakozott egy altatásos beavatkozás előtt) egy – egy orvosi
vizsgálat/beavatkozás során. A várakozás önmagában is elég nagy kihívás, de ami
tud segíteni, ha a várakozási időt nem is lehet csökkenteni, jó lehet minél
pontosabb információkkal, esetleg tól – ig időintervallumokkal informálni az
érintett személyeket és családtagjaikat, mert ez az információ már jóval
bejósolhatóbb, előrejelezhetőbb, nagy mértékben csökkentheti a stressz szintet,
ha a lehető legpontosabban kiszámítható, mikor kerül sor a
vizsgálatra/beavatkozásra.
-
A
bejósolhatósághoz visszacsatolva szeretném megemlíteni, hogy egy hosszabb
kórházi benntartózkodás esetén még inkább jelentősége van ennek. Nekem is
gyakori tapasztalatom a gyerekeimmel kapcsolatban, hogy többnapos kórházi
tartózkodás során időnként belép valaki egy gyógyszerrel, amit be kell venni,
vérvételre küldi a beteget, vagy a szemébe szeretne cseppenteni, esetleg
hirtelen vizelet és székletmintát kellene produkálnia az érintett személynek.
Ezek egyesével is rettenetesen nagy stresszel járnak egy személy számára a
kórházi környezetben. Ha bármennyire bejósolhatóvá tehetőek ezek a napirendi
pontok, kötelező beavatkozások egy hosszabb kezelés során, az jócskán növelné
az adott személy érzelmi biztonságát. Itt lehet arra gondolni, hogy a
kísérőnek, vagy az érinett személynek szólunk előre, de még jobb, ha
felskicceljük egy cetlire a lehetséges időintervallumokat és a beavatkozást,
ami következik adott időpontban.
-
Ha
autizmusról van szó, nagyon fontos lehet egy orvosnak tisztában lenni az
ingerfeldolgozás eltéréseivel, ami nagyon sok kihívást okozhat egy betegség
kezelése során. A legnagyobb és leggyakoribb kihívás talán ebben a
keresztmetszetben az étkezés területén megjelenő szenzoros túl – és
alulérzékelések, legfőképp a gyógyszerbevételre gondolok. A mi egyik kisfiunk
például bizonyos illatokra, textúrákra, ízekre is túlérzékeny, mindig rettegek,
hogy egy betegségben ne jussunk el antibiotikumkúráig, mert egyszerűen annyira
sok területen szenzorosan túlingerli egy amúgy is frusztrált állapotban egy
szirup bevétele, hogy azonnal kihányja. De ugyanennyire érdemes tudni arról,
hogy taktilis területen is van, aki ingerkerülő, sok személynek nagyon nehéz
elviselni a bőrén egy műszer érintését stb. Az egyik kollega felvetette, hogy
praktikus lehet egy olyan kérdőívet kitöltetni a beteggel, vagy a kísérővel
amiből láthatóak az esetlegesen kihivást jelentő szenzoros alul –
túlérzékelések, és ezek esetében a lehető legjobb alternatívákat megtalálni
(persze tudjuk, hogy van, hogy nincs alternatíva)
-
Szeretném
a hallgatók gondolataiban elhelyezni azt a kérdéskört is, ami szintén okozhat
sok kihívást autizmusban érintett személyek számára egy kezelés/vizsgálat
során, ez pedig az étkezés/ürítés téma. Ha egy kórházi benntartózkodásra
gondolok, nekem szülőként az óvodáskorú gyerekemmel kapcsolatban ez okozza az
egyik legnagyobb szorongást (azt hiszem ezért szerencsésnek mondhatom magamat),
ugyanis vizelet és széklet illetve bizonyos mennyiségű folyadék és étel bevitele mindenképpen
szükséges ahhoz, hogy a kórházból valaki távozhasson. Nem fogom bevallani más
felületeken, de én, mint szülő emiatt rengeteget füllentettem már orvosoknak,
ápolóknak, nyilván mérlegelve a gyermekem érdekeit és lehetőségeit. Róla például
tudom, hogy neki nehéz idegen helyen, teljesen idegen kontextusban vizeletet és
legfőképp székletet produkálnia, de az egész gyökere talán az, hogy kóráhzban
gyakran annyira szorong, hogy nem képes enni az amúgy is nagyon erősen
szelektíven étkező gyermekem. Ez nem egy elnagyolt mondat, itt konkrétan arról
van szó, hogy volt, hogy két napon keresztül annak is örültem, hogy néhány deci
vizet megivott, és nem azért, mert annyira rosszul volt a betegsége miatt,
amivel kórházban kezelték, hanem azért, mert számára ilyen mértékű kihívást
jelent az idegen környezet, hogy még a szokásos, kedvelt, otthonról hozott
“komfort ételeit” sem fogyasztotta el. Nem tudom egy orvosnak ebben mekkora
mozgástere van, mert ebben egyáltalán nem vagyok kompetens, de borzasztóan jó
lenne, ha ilyen extrém esetekben megbíznának a szülők kompetenciájában,
kérdeznének a szülőktől, családtagoktól, más kísérőktől, magától az érintett
személytől, hogy a megszokotthoz képest milyennek érzi ezeken a területeken a
funkcionálását az adott helyzetben, és a lehetséges mértékben szabnám ehhez az
elvárásokat, melyek még elégségesek ahhoz, hogy biztonsággal hazaengedhető
legyen egy beteg – már gyógyult személy.
-
A
fentiekhez hasonló felvetés, hogy gyakran szembesülök én is és más
sorstárssszülők is azzal, hogy hiába kérdezünk, a kérdéseinkre nem kapunk
válaszokat. Ezeket a kérdéseket minden esetben azért tesszük fel, hogy az
autista hozzátartozónk számára megkönnyítsünk egy vizsgálatot, beavatkozást.
Kérem, hogy ha lesz rá módjuk, ne vegyék tolakodásnak a kérdezősködést,
merjenek bátran kérdezni a kísérőktől és az érintett személytől is arról, mi
segítene neki a lehetőségeket figyelembevéve.
-
Gyakori
tapasztalat, hogy egy orvos jószándéktól vezérelve azokat a stratégiáit veti be
akár jutalmazásként, akár a beteg stresszcsökkentéséért, melyek neurotipikus
betegek esetében beválnak. Ezek a stratégiák nem minden esetben működnek
autizmusban érintett személyeknél. Két példát említek: gyakori, hogy verbális
magyarázattal, nagyon sok információval, beszélgetéssel, meséléssel próbálják
elmagyarázni egy érintett személynek a vizsgálatok menetét. Autizmusban
érintett gyermekek/felnőttek esetében gyakran számíthatunk arra, hogy a jó
beszédprodukció mellé nem biztos, hogy ugyanolyan jó beszédértés társul. Nehéz
lehet az árnyalt fogalmak, a nem szó – szerinti kifejezések dekódolása, okozhat
félreértést és ebből kifolyólag félelmet egy – egy félreértett instrukció,
magyarázat. A legnagyobb segítség ebben az esetben gyerekeknél is, ha röviden,
tömören fogalmazunk, és nem tarkítjuk a vizsgálati folyamatot különböző kedves
anekdotákkal, hasonlatokkal, mesékkel, még jobb, ha emellett van vizuális
kommunikációtámogatás (lásd:1.szempont). A másik hasonlóan gyakran előforduló
példa ebben a témakörben, amikor jutalmat kínál egy orvos a betegének egy
beavatkozás után (fogászati beavatkozások után bevett szokás sok helyen). A
jutalmazhatóságról minden esetben érdemes előre információt kérni az értinett
felnőttől, kísérőktől, családtagoktól. Érdemes arra is figyelni, hogy jutalom
felkínálásánál nagyon limitáltszámú választási lehetőséget kínáljunk fel, mert
a választás is okozhat rendkívül nagy feszültséget egy autizmusban érintett
személyben.
-
Rendkívül
fontos és biztosan elhangzott a tudásformálást tartó kollegáktól is, hogy ha
van rá mód (szerintem gyakran lehetne erre módot teremteni), ne beszéljünk el
az autizmusban érintett személy feje fölött olyan dolgokról, amelyek róla
szólnak. Ez etikussági kérdés is, valamint az előző pontban említett
beszédértési nehézség itt is okozhat kihívást és ebből kifolyólag felesleges
frusztrációt a személyben, ami kihvást jelentő viselkedésekhez is vezethet.
+1: Ez az eset talán nem
gyakori, mégis szeretném rá felhívni a figyelmet: A legutóbbi kórházi
vendégeskedésünk során fordult elő, hogy egy hosszú, megpróbáltatásokkal teli
kórházi kezelés végén, amikor már a távozásunk előtt az utolsó orvosi viziten
megvizisgálta az óvodás gyermekemet egy doktornő, úgy lépett oda hozzánk, hogy
“ugye ő az a szívbeteg kisfiú?”…majdnem elájultam ott helyben. Hálás vagyok a
gyermekem extrém mértékben érintett beszédértéséért, mert ezt megérteni irtó
félelmetes lett volna neki. 5 évesen. Is. Kiderült egy több percet igénylő
diskurzus után, hogy a doktornő papírjára az volt lejegyezve, hogy ASD, ami az
autizmus spektrum zavar rövidítése, ugyanakkor ugyanez a rövidítése egy
szívfejlődési (?) rendellenességnek (atrial septal defect), a doktornő a
második lehetőséget hitte valósnak. Legyen a fejükben ez, ha lejegyezve látják,
hogy ASD, érdemes megkérdezni, hogy mit rövidítettek vele, vagy ha lejegyzik Önök
orvosként az autizmus tényét, inkább a BNO kódot írják fel kollegáik számára (BNO
F84.0).
A fenti szempontok jutottak
eszünkbe többünknek hirtelen az elmúlt 12 órában, de emellett számos dolog van
még, amivel jó lehet tisztában lenni, ha orvosként autizmusban érintett beteget
kezelünk. A legfontosabb talán a türelem, az értő figyelem, a kérdezés, az,
hogy az autizmusban érintett személyt kísérő családtagot kompetens felnőttnek
tekintsük, aki hozzátartozója legjobb ismerője, és ha autimusban érintett
felnőtt személyt kezel valaki, őt kísérő nélkül is kompetens személynek
tekintsék, valamint a folyamatos edukálódás a megfelelő forrásokból mindig a
tudományos evidenciákat alapul véve.
Minden jót kívánok Önöknek a
jövőben és jelenben is! Hálásan köszönjük, amit autizmus spektrum állapotban
érintett családtagjainkért és értünk tesznek!
Tisztelettel és hálával:
Molnár – Láng Annamária
(Liza, köszönöm, hogy hangot
adtál!)






Megjegyzések
Megjegyzés küldése