Strukturált feladatok - ötletek: egydobozos és alaplapos rendezés

 (Fent vagyok a Facebookon is. A blog oldalának linkje: https://www.facebook.com/profile.php?id=100093976763431 )

Ahogy ígértem, feltöltök pár ötletet strukturált feladatok gyártásához. Ezeket a kisebb (2 éves) fiamnak készítettem. Főként szín szerinti, forma szerinti válogatás és főfogalom alá rendezés van közte, de van tök egyszerű sima finommotorika fejlesztő kifejezetten a feladattudat építése miatt, az önálló munka rendszerének tanulásához, ami végül így is élvezetes és önmagát jutalmazó volt neki.



Strukturált feladat készítésénél jó, ha szülőként egyeztetünk a gyerekek gyógypedagógusával, vagy ellesünk a fejlesztéseken ötleteket, hogy mire érdemes tervezni, milyen készségek/képességek gyakorlásán van éppen a hangsúly. Nagyon fontos, hogy ne legyen túl nehéz. Érdemes olyat csinálni, ami tényleg egy begyakorolt, szinte rutin a gyerekeknek, ami nem okoz túl nagy kihívást.



Fontos az is, hogy bevezetésnél otthoni környezetben először tervezzünk (lehetőleg a gyerekek gyógypedagógusával!) jó térstruktúrát ( ez egyébként nálunk a kicsinél nem a legoptimálisabb, de egyenlőre még nem nyúltam hozzá, mert végül is működik a dolog, de majd a szőnyegről átszoktatom asztalhoz, ha kialakítottunk neki biztonságos körülményeket az asztal körül).



A strukturált feladatok akkor jók, ha egyértelmű, tehát ha most megnézitek a fotókat, és nem tudjátok, mi a feladat, akkor én rosszul terveztem:) Érdemes olyanokat készíteni, amik többször felhasználhatóak és variálhatóak, klassz, ha még arra is tudtok figyelni, hogy a gyerekek/tanulók érdeklődési körét is beépítitek a feladatokba. És ami még fontos otthoni környezetben, hogy lehetőleg ne legyenek túl nagyok:D nekem azért is főként ezek a hengeresek vannak, mert könnyen tudom tárolni:) A dobozok burkolására vettem öntapadós bútorfóliát. Ezt (is) a gyerekek szuper gyógypedagógusától lestem el:D nem drága, és tök jól feldobja, az alapvető funkció persze az eredeti doboz kinézetének elfedése, feliratok letakarása (izgalmas például, ha egy kakaót nagyon szerető gyerek kiürült Nesquick dobozba kapja a feladatot, ami rögtön előhívja a kakaó ivászat igényét, és lehet, hogy akkor nem a feladat megoldás lesz a fő célja onnantól :)) Ha a dobozt lefeditek, ne legyen nagyon mintás, izgalmas, ami eltereli a figyelmet, amik nekem vannak a dobozokon, azt már mondjuk ha dolgoznék, nem tenném fel, mert elég izgalmas mintájúak, viszont itthon tudtam, hogy ez a gyerekek figylemét nem fogja elvonni. A legjobb az egyszínű borítás.



A korábbi posztban láthattátok, hogy nálunk a gyerekek már elég sok feladatot megcsinálnak egyszerre. Ez igazából rögtön (vagy akár később se...) nem cél, itt nagyon eltérőek lehetnek a képességek a spektrumon lévő gyerekeknél/ tanulóknál. A lényeg, hogy önállóan csinálják meg, élvezzék az önálló munkát, szívesen csinálják, az idejüket jól strukturálja, bejósolható, önmagát jutalmazó, nem túl kimerítő (de külső jutalommal is megerősítendő az erőfeszítésük!), ne csak egy újabb elvárás legyen.



Ha szülőként otthon terveztek ilyet bevezetni először is emelem kalapomat előttetek! Otthoni környezetben én azt tapasztalom, nekem mindent sokkal sokkal nehezebb bevezetni és megtartani utána. Ne legyetek magatokkal túl szigorúak (és a gyermeketekkel sem). Eleinte érdemes lehet kölcsönkérni feladatokat a gyógypedagógustól, ha foglalkozásokon már stabilan megy az önálló munka a gyermeknek, persze tudom, hogy nem mindenkinek van erre lehetősége
🙁
Adjatok időt magatoknak, nem hajt a tatár és semmi nem történik, ha valami nem jön be, nem működik rögtön.
❤
u.i.: én általában a feladatokat nap közben készítem, mikor van öt percem a gyerekek mellett (pl.ha épp önálló munkáznak!:D ), akkor gyorsan asztalhoz szaladok és laminálok, vagdosok, gépen szerkesztek kicsit. Ezért egyébként elég lassan haladok, napokig csinálok egy - egy eszközt, de nekem így kevésbé kimerítő. Az éjjelekre szükségem van, akkor szoktam más eszközöket szerkeszteni, amikhez többet kell koncentrálnom (folyamatábrák, forgatókönyvek, kommunikációs szótár bővítése, szociális történet stbstb.)...meg nyilvan van, hogy az alvást választom, főleg az olyan időszakokban, mikor a fiúk kevésbé alszanak jól
🙂

További ötletek:












Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

"És mit vettél észre rajta? Miből gondoltad, hogy autista?"

"Elolvadt a világ, de a közepén anya ül és ott ülök az ölében én."

Barnabás - A vígasztalás fia